web analytics

www.mkbadviesenondersteuning.nl

Imago definitie

mei 16th, 2013 | Redactie | Tags: ,

De imago definitie is de beeldvorming als totaal, die een organisatie of persoon oproept bij andere personen of bedrijf.

Het imago over een bedrijf wordt verkregen door: 

  • Eigen ervaringen en inzichten over de organisatie
  • Algemene informatie die is ontleend aan de publieke opinie en ervaringen met soortgelijke organisaties
  • De verwachtingen omtrent het product of dienst.

Imago

Aan de eigen ervaringen en inzichten worden de meeste waarde toegekend dan de algemene informatie. Hetzelfde geldt voor een product of dienst van een bedrijf. Het hangt dus grotendeels af van het verleden.

Doelgroep

Imago definitieHet imago van een bedrijf of product moet afgestemd worden op de doelgroep. Wil de doelgroep een hoge kwaliteit van een product, zorg dan dat bedrijf en product een goed kwaliteitsimago heeft. Imponeergedrag, de organisatie beter voordoen dan zij is leidt daarbij tot een averechts effect.

Huisstijl

De huisstijl is een van de uitingen van het imago. De huisstijl moet een afspiegeling zijn van het gewenste imago.Sponsoring is een methode waarbij een positieve houding naar het bedrijf wordt gemaakt doordat er een relatie wordt gelegd tussen de sponsor en hetgeen gesponsord wordt. De belangrijkste sponsorgebieden zijn sportsponsoring, kunstsponsoring en sponsoring van onderwijs en wetenschap.

Zie ook: MarketinginstrumentenWat is reclame?Wat is een marketingplan?

https://www.managementboek.nl/boek/9789001841799/introductie-basisbegrippen-bedrijfseconomie-bedrijfsadministratie-andre-heezen?affiliate=5298